Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Blog Bistro.sk Vychutnajte si s nami tie najlepšie jedlá.

Zdravý jedálniček na ceste okolo sveta

07.12.2017

Spomeniete si na jedlá svetových kuchýň, ktoré ste už mali možnosť niekedy ochutnať? Bola to japonská, mexická, indická alebo napríklad grécka špecialita? Oddychovali ste vtedy na letnej dovolenke, plnili si pracovné povinnosti na služobnej ceste alebo ste spoznávali svet s partiou kamarátov?

 

 

 

Pevne verím, že ste si práve spomenuli na príjemné a veselé zážitky, kedy ste vaše chuťové aj čuchové zmysly prekvapili niečím novým a nepoznaným. Sama som sa nedávno v spomienkach vrátila späť na exotickú dovolenku v Ázii a práve to bolo pre mňa inšpiráciou na ďalší zdravý týždenný jedálniček. Kvantá čerstvej zeleniny, rôznorodé špeciality z mäsa, rýb, exotické koreniny a jedinečné spôsoby prípravy jedál obohatili moju dovolenku o skvelý gastronomický zážitok.

 

Určite mi dáte za pravdu, že pokiaľ ide o svetové kuchyne, niet nad možnosť ochutnať miestne jedlo priamo v krajine, z ktorej pochádza. Všetky suroviny, ktoré kuchár používa na prípravu sú lokálne a sprostredkujú ozajstnú a nefalšovanú chuť a vôňu, ktorú inde nenájdeme. Ak však nemáme možnosť vycestovať za ochutnávkou jedál do rôznych kútov sveta, nájdeme aj na Slovensku viaceré reštaurácie, ktoré ponúkajú chutné špeciality medzinárodnej gastronómie.

 

Z ponuky Bistro.sk som pre Vás tentokrát pripravila zdravý jedálniček na ceste okolo sveta. Každý deň sa vďaka chutnému obedu alebo večeri prenesiete do inej krajiny a ochutnáte typické jedlá, s ktorými sa neodmysliteľne spája. Ako výživová poradkyňa metódy metabolic balance® som vybrala jedlá, s ktorým si nerozladíte trávenie, udržíte metabolizmus v rovnováhe a ručička na váhe sa neposunie smerom nahor. 

 

Pri zdravom stravovaní sa vôbec nemusíte báť vyberať si aj jedlá s prívlastkom zahraničnej krajiny. Ak budete chcieť navštíviť Argentínu, určite si pochutnáte na kvalitných hovädzích steakoch. Dovolenku v Bulharsku si môžete pripomenúť šopským šalátom. Ochutnajte český grilovaný hermelín aj nórskeho lososa a pridajte aj tradičnú japonskú polievku alebo sushi. Zamierte tiež do Indie s jej neodmysliteľným kari korením, alebo na fazuľovú dobrotu do Mexika. Francúzské šaláty s kozím syrom, grécke šaláty s feta syrom, talianske cestoviny, ázijské tofu, marocký kuskus aj turecký kebab nech sú príjemnou ochutnávkou na vašej ceste okolo sveta. Inšpirujte sa mojím jedálničkom, ak máte radi jedlá z iných krajín a snažte sa dodržiavať zásady zdravého stravovania v rovnováhe:

 

○ Jedzte len trikrát denne a len toľko, koľko si vaše telo pýta, neprejedajte sa. Ak ste v zahraničí na all inclusive dovolenke, odolajte celodenným lákadlám a jedzte radšej ľahké jedlá. Vďaka tomu si nerozladíte metabolizmus a nevrátite sa domov s niekoľkými kilami navyše.

○ V každom jedle sa snažte mať len jeden druh bielkoviny. Zjednodušíte tak proces trávenia, nakoľko pre organizmus je oveľa náročnejšie spracovať viacero bielkovín naraz. Pokiaľ si žalúdok nevezme všetku energiu na trávenie, tak vám ostane na tie aktivity, na ktoré ju naozaj potrebujete.

○ Iné vhodné prílohy sú tiež ryža, zeleninový šalát, fazuľové lusky, grilovaná alebo anglická zelenina.

○ Vyberajte si jedlá, v ktorých je veľa zeleniny, ideálne čerstvej alebo pripravenej len na masle či na pare.

○ Vyhnite sa smotanovým omáčkam, taveným syrom, bielemu pečivu, sladeným nápojom a vysmážaným jedlám.

○ Keď dostanete počas dňa chuť na sladké, dajte si namiesto sladkostí 1 jablko.

○ Dodržujte pravidelný pitný režim. Dostatok tekutín v organizme je zárukou toho, že metabolické procesy nie sú spomalené, prebiehajú tak ako majú a vám sa neukladajú tukové zásoby.

○ Ponuka medzinárodných kuchýň je veľká a v každej krajine nájdeme niečo špeciálne, či už chceme raňajkovať, obedovať alebo večerať. Tých možností je vždy viac ako len jedna, avšak snažte sa vybrať si tú zdravšiu.

 

Polievky

Ideálne sú číre mäsové a zeleninové vývary, alebo husté (aj rozmixované, krémové) zeleninové polievky, ktoré však neboli zahusťované múkou. 

 Mäso

Vyberajte si hydinové alebo hovädzie mäso, ktoré je grilované, varené alebo pripravované na masle či na olivovom oleji.

 Ryby

Doprajte si ich na tanieri aspoň 2-krát do týždňa. Vyhnite sa vysmážanému filé a zvoľte radšej, tie ktoré boli grilované alebo sú varené v polievke, či v šaláte.

 Cestoviny

Preferujte celozrnné, bez hustých smotanových a syrových omáčok. Dajte si radšej tie, ktoré sú ochutené olivovým olejom, bazalkovým pestom alebo rôznymi čerstvými či sušenými bylinkami.

 Prílohy

Vhodná je dusená ryža (basmati, jazmínová, arborio, divoká, celozrnná, guľatozrná), pokiaľ máte chuť na zemiaky, vyberte si varené. Často si tiež zvoľte fazuľové lusky, grilovanú zeleninu alebo čerstvé miešané zeleninové šaláty, vďaka ktorým si zabezpečíte dostatok vlákniny.

 

Tip na zdravé raňajky

Na raňajky si pripravte chutné smoothie z čerstvého ovocia a zeleniny. Nebojte sa ani tých zelených, do ktorých sa pridáva špenát, rukola, avokádo alebo kiwi. Banánové vám zase dodajú extra porciu energie, s ktorou hravo zvládnete všetky povinnosti. A skúšali ste už zdravé raňajkové muffiny? Na ich prípravu použite 2 hrnčeky ovsených vločiek, 3 vajcia, 1 bezfosfátový kypriaci prášok, ¾ hrnčeka trstinového cukru, ½ hrnčeka rastlinného mlieka, orechy (mleté, posekané alebo aj celé) a semiačka alebo ľubovoľné ovocie (napríklad banány, čučoriedky, jahody, maliny, jablká). Stačí ich piecť na 180 °C približne 30 minút.

  

 

Autor: Zuzana Líšková, výživová poradkyňa metódy metabolic balance®